Dokter, ik heb een vraag!

Heb je een vraag? Kijk eerst of je op deze pagina het antwoord kunt vinden. Staat het antwoord er niet bij? Neem dan contact met ons op.

Zoek je specifieke informatie over gezondheid en ziekten? Voor medische informatie verwijzen wij je graag door naar de website Thuisarts.nl.

Komt de huisarts ook op huisbezoek?

Wanneer het niet mogelijk is om zelf naar de praktijk te komen, dan kan een van onze huisartsen je ook thuis bezoeken. Bijvoorbeeld omdat je te ziek, (tijdelijk) gehandicapt of slecht ter been bent. In onze praktijk zijn de mogelijkheden voor onderzoek en behandeling echter beter.

Het huisbezoek is niet bedoeld voor mensen die geen tijd of geen vervoer hebben om naar het gewone spreekuur te komen. Wij rekenen op je begrip.

Voor het aanvragen van een huisbezoek kun je elke ochtend tussen 08.00 – 10.00 uur telefonisch contact opnemen met onze praktijk.

Met wat voor soort klachten kan ik langskomen op het inloopspreekuur?

Het inloopspreekuur is bedoeld voor korte kleine klachten of gezondheidskwalen. Denk bijvoorbeeld aan een plekje op je huid dat je niet vertrouwt, een vol gevoel in je oor of last van je knie. Ook voor het laten maken van een uitstrijkje voor het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker kan je op het inloopspreekuur terecht.

Heb je een uitgebreidere, langer aanhoudende of psychische klacht dan is het gezien de tijd die beschikbaar is beter om een afspraak te maken. Bijvoorbeeld bij vermoeidheid, hoofdpijn of buikpijn. Twijfel je of jouw vraag of klacht geschikt is voor het inloopspreekuur, dan kun je het aan onze assistente voorleggen. Zij is speciaal opgeleid om een inschatting te maken van de aard en spoedeisendheid van je klachten. De assistente zal je adviseren of het raadzaam is om langs te komen op het inloopspreekuur of een afspraak in te plannen.

Waar kan ik terecht tijdens sluiting van de praktijk door vakantie?

Tijdens vakanties van de huisartsen kun je terecht bij een van onze waarnemende collega’s. Zie meer informatie waarnemende huisartsen tijdens afwezigheid. Bel je tijdens onze afwezigheid met onze praktijk, dan hoor je een bericht met informatie en contactgegevens van de waarnemend huisarts.

Hoe vraag ik een herhaalrecept aan?

Herhaalrecepten kun je heel gemakkelijk en 24 uur per dag aanvragen via het online patiëntportaal. Je kunt ook de assistente bellen of langskomen in de praktijk. Je medicatie ligt meestal de volgende dag klaar bij je apotheek. Voor meer informatie, zie herhaalrecept.

Waar kan ik terecht in het weekend?

Is de praktijk gesloten en heb je een dokter nodig? Dan kun je bij de spoedpost terecht.
Deze is van maandag t/m vrijdag van 17:00 – 08.00 uur geopend en op zaterdag, zondag en feestdagen de gehele dag en nacht.

Bij de spoedpost kun je uitsluitend terecht voor zaken die niet tot het reguliere spreekuur van je eigen huisarts kunnen wachten. Op de Spoedpost werken alle huisartsen in de regio Haarlem samen.

Telefoonnummer spoedpost: 023-224 25 26
Houd bij het maken van een afspraak bij de spoedpost je verzekeringsgegevens bij de hand.

Adres Spoedpost
Locatie Zuid
Boerhaavelaan 22
Haarlem (Spaarne Ziekenhuis)

Locatie Noord
Vondelweg 999
Haarlem (na 23.00 uur gesloten)

Met welke klachten moet ik naar de huisarts komen?

Veel klachten gaan gelukkig vanzelf weer over en behoeve geen medische zorg. Op thuisarts.nl vind je veel betrouwbare en onafhankelijke informatie over gezondheid en ziekte. Twijfel je om langs te komen of om een afspraak te maken? Vul het formulier in op ‘Moet ik naar de dokter?’.

Ik ga een verre reis maken. Moet ik mij laten inenten?

Het is altijd belangrijk goed voorbereid op reis te gaan. Informeer, indien mogelijk drie maanden voor vertrek naar een verre bestemming bij GGD Kennemerland welke vaccinaties geadviseerd worden.

Ik heb een wrat, wat nu?

Elke eerste woensdag van de maand van 13.00 uur – 14.00 uur houden wij een wrattenspreekuur. Voor een afspraak graag eerst telefonisch contact opnemen met de assistente.

Administratieve vragen

Ik ben verhuisd. Hoe wijzig ik mijn adres?

Fijn dat je er aan denkt je gegevens te laten wijzigen. Neem telefonisch contact met ons op, de assistente kan je adres dan direct wijzigen. Na een verhuizing kan het voorkomen dat we je adviseren een andere huisarts te zoeken, omdat de afstand tot de praktijk te groot kan zijn. Om verantwoorde zorg te kunnen leveren moet de huisarts namelijk snel bij je kunnen zijn in geval van nood.

Hoe maak ik een account aan voor het patiëntportaal?

Ga naar het patiëntportaal. Hier vind je de mogelijkheid een account aan te maken. Houd er rekening mee dat het enkele dagen kan duren voordat je account actief is. Wil je voor die tijd contact, neem dan telefonisch contact met ons op.

Ik wil me uitschrijven. Hoe werkt dat?

Jammer dat je uitschrijft, maar fijn dat je ons dat wilt laten weten. Je kunt hiervoor online het uitschrijfformulier invullen of telefonisch contact opnemen met de assistente. Zij kan er dan voor zorgen dat je medisch dossier netjes wordt overgedragen aan je nieuwe huisarts.

Inloggen in mijn patiëntportaal lukt niet, wat nu?

Op moment dat inloggen meerdere keren niet lukt, neem dan telefonisch contact met ons op. De assistente zal haar best doen om het probleem zo snel mogelijk op te lossen.

Ik heb een andere administratie vraag. Waar kan ik terecht?

Je kunt hiervoor telefonisch contact met ons opnemen. De assistente kan je verder helpen.